Scanariusz organizacji imprezy z okazi wizyty Mikołaja w przedszkolu
SCENARIUSZ OFERTY EDUKACYJNEJ dla dzieci 3-6 letnich
TEMAT: "Spotkanie z Mikołajem"
CEL GŁÓWNY:
Wdrożenie dzieci do czynnego uczestniczenia w uroczystościach przedszkolnych, pełnienie roli gospodarza CELE SZCZEGÓŁOWE:
· zachęcanie dzieci do kultywowania tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia · wprowadzenie dzieci w świąteczny nastrój · wzmocnienie więzi koleżeńskich poprzez wspólną zabawę · bogacenie wyobraźni dziecięcej Pomoce:
· strój Mikołaja, worek na prezenty · 2 sztuczne choinki, ozdoby choinkowe (lampki, bombki) oraz ozdoby wykonane przez dzieci · kaseta z kolędami · magnetofon · 10-12 szt. pluszowych misiów · worki · zabawki (samochody, lalki, piłki, duże plastikowe klocki) · pudełka · ozdobny papier, ozdobne torebki papierowe · wstążka, nożyczki · plastikowe klocki (4x4) · cukierki, pojemniki (na cukierki - punkty) · kaseta z nagranymi piosenkami "Polka", "ojciec Wirgiliusz", "Jedzie pociąg"
Projekt zajęć dla dzieci 5-6 letnich "Spotkanie z Mikołajem"
Lp. |
czas |
rodzaj zadania |
materiał |
osoby odpowiedzialne |
1. |
3 min |
Powitanie dzieci przez n-lkę prowadzącą. Krótka rozmowa z dziećmi nt. zbliżających się świąt i tradycji z nimi związanymi. Zapalenie lampek na choince
|
2 choinki, lampki choinkowe |
W. Powałowska |
2. |
10 min |
Wspólne ubieranie choinek. Dzieci podzielone na dwie grupy (3-4 latki i 5-6 latki). Dzieci młodsze ubierają mniejszą choinkę, a starsze większą. Dzieci od nauczyciela otrzymują bombki z haczykami i inne ozdoby, które wykonały wcześniej i wieszają je w dowolnym miejscu na choince. Z taśmy magnetofonowej odtwarzane są polskie kolędy w wykonaniu zespołu "Mazowsze"
|
Bombki, ozdoby wykonanie przez dzieci, kaseta z kolędami |
n-lki poszczególnych grup |
3. |
10 min |
Śpiewanie piosenek o choince. Prowadząca chwali dzieci za pięknie przystrojenie choinek. Pyta czy dzieci znają piosenki o choince. Dzieci śpiewają piosenki, których nauczyły się wcześniej: "Misie" i "Żabki" piosenkę "Chłodno choince", "Jeżyki" piosenkę "Wczoraj rosłaś na polanie", gr. "Kotki" - "Zielone gałązki", gr. "Biedronki" - "Pada śnieg, pada śnieg"
|
pianino |
Mgr Łucja Nowak |
4. |
3 min |
Telefon od Mikołaja Dzwoni telefon, n-lka prowadząca odbiera, po chwili zwraca się do dzieci: "Wiecie, kto dzwonił? Mikołaj! Mówił, że ma problem z trafieniem do przedszkola i nie wie czy zdąży na czas. Prosi, aby kilkoro zostało jego pomocnikami, wyszB.o po niego i pomogło mu przynieść prezenty" Ponieważ wszystkie dzieci wyrażają chęć zostania pomocnikiem, n-lka ogłasza konkursy. Punktami w konkursach będą cukierki, która grupa wygra, ta zabiera wszystkie cukierki i zostanie pomocnikiem Mikołaja"
|
telefom kom. (w przypadku braku telefonu kom., prowadząca z sali wywołuje do telefonu jedną z nauczycielek) |
W. Powałowska |
5. |
5 min |
Konkurs dla 3-4 latków "Gdzie schowały się Misie?". W różnych częściach sali porozkładane są pluszaki, która grupa znajdzie ich najwięcej - wygrywa
|
10-12 szt. pluszowych misiów, pojemniki, cukierki |
prowadz. n-lki 3-4 latków |
|
6. |
5 min |
Konkurs dla 5-6 latków "Zgadnij co jest w worku". Każda grupa otrzymuje zawiązany worek w którym znajdują się 3-4 zabawki. Dzieci musza odgadnąć jakie prezenty znajdują się w worku. Otwarcie worka, sprawdzenie zawartości. Za poprawną odpowiedz otrzymują 4 punkty - cukierki
|
worki, zabawki (samochody, lalki, klocki plastikowe duże, piłki) |
prowadz. n-lki 5-6 latków |
|
7. |
7-10 min |
Konkurs dla 3-4 latków. W dwóch miejscach sali gim. prowadząca rozsypuje plastikowe klocki. N-lki tych grup otrzymują papierowe ozdobne torebki. Wygrywa ta grupa, która szybciej zbierze klocki
|
klocki plastikowe o wym. 4x4 cm, papierowe ozdobne torebki |
prowadz. n-lki 3-4 latków |
|
8. |
10 min |
Konkurs dla 5-6 latków "Pakujemy zabawki". Grupy otrzymują po 2-3 zabawki lub pudełka, ozdoby papierowe, nożyczki i wstążki. Ponieważ pomocnicy powinni sprawnie pakować prezenty, zadaniem każdej grupy będzie pakowanie. Wygrywa ta grupa która najsprawniej i najładniej zapakuje prezenty
|
Zabawki lub pudeB.ka, wstążka, ozdoby papierowe, nożyczki |
prowadz. n-lki 5-6 latków |
|
9. |
3 min |
Podsumowanie konkursów: "Myśl.., ze zawody dobiegły końca, okazuje się, że wśród dzieci nie ma takich, które nie umiałyby czegoś zrobić! Teraz trzeba przeliczyć wasze punkty. Ojej! Wszystkie rozsypały się na dywanie. Co ja teraz zrobić. Co powiem Mikołajowi? Skąd będę wiedziała, która grupa wygrała?" Dzieci dochodzą do wniosku, ze wszyscy bardzo się starali i wszyscy mogą być pomocnikami Mikołaja. Następuje częstowanie cukierkami.
|
cukierki |
W. Powałowska |
10. |
5 min |
Powitanie Mikołaja. Jedna z nauczycielek zauważa, że po przedszkolnym placu chodzi tajemniczy gość. "Ponieważ Mikołaj nie może do nas trafić, zawołajmy go!" dzieci skandują: "Mikołaju, Mikołaju wszystkie dzieci Cię wołają" Dzwonek do drzwi - powitanie
|
|
W. Powałowska |
11. |
5 min |
Rozmowa z Mikołajem. Mikołaj opowiada w jaki sposób przybył do przedszkola, jak wygląda jego pracownia i życie na Dalekiej Północy. Pyta czy dzieci były grzeczne, czy szanują zabawki. Odpowiada na pytania dzieci
|
|
Mikołaj, W. Powałowska |
12. |
5 min |
Z.piewanie piosenek o Mikołaju "Mikołaj przywiózł nam tyle prezentów. Od waszych pań dowiedziałam się, że i wy macie dla niego niespodziankę. Nauczyłyście się piosenkę o Mikołaju, Zaśpiewacie Mikołajowi?" gr. "Jeżyki" i "Kaczuszki" - "Jedzie Mikołaj", gr. "Misie" i "żabki" - "Mikołaj jedzie samochodem", gr. "Kotki" i "Biedronki" - "Nowoczesny Mikołaj tańczy rocka"
|
|
|
13. |
10 min |
Wspólna zabawa z Mikołajem. Dzieci zapraszają Mikołaja do tańca, tworzą duże koła. Przy muzyce z taśmy magnetofonowej tańczą poleczkę, następnie "Ojca Wirgiliusza" (w rozsypce, klaszczą, ruch do refrenu wymyślają panie, dzieci, Mikołaj) "Mikołaj powiedziaB. mi, ze zanim rozda Wam prezenty, chciałaby zobaczyą jak wyglądają wasze sale, czy macie porządek, czy szanujecie zabawki" Dzieci tworzą 6 pociągów. Mikołaj "wsiada" do pociągu "Maluchów" przy muzyce "Jedzie pociąg" - "pociągi" odjeżdżają do swoich sal.
|
Nagranie z kasety magnetofonowej "Polka", "Ojciec Wirgiliusz" |
mgr Łucja Nowak |
14. |
10-15 min |
Odwiedziny Mikołaja w poszczególnych grupach. Wręczenie prezentów przyniesionych przez Mikołaja, rozmowy z dziećmi, wręczanie Mikołajowi upominków przygotowanych przez dzieci. Wykonanie pamiątkowego zdjęcia. Pożegnanie Mikołaja
|
laurki, upominki przygotowane przez dzieci, aparat fotograficzny |
n-lki poszczególnych grup | autor: Wiesława Powałowska |